Nowe regulacje od 21 grudnia 2020 roku zaczną obowiązywać w prawie telekomunikacyjnym. Mają w większym stopniu chronić użytkowników pozwalając między innymi na zdalną rezygnację z umowy z operatorem.
Ministerstwo cyfryzacji ogłosiło, że zwiększą się uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Do tej pory abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Nowe regulacje mają zabezpieczyć prawnie użytkowników i umożliwić im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki.
Co się zmieni?
Główną zmianą jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych- wówczas wystarczy e-mail. Zniknie konieczności wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Dotychczas operator nie miał obowiązku informowania o tym, że aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator, nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta musi poinformować o tym klienta. Operatorzy zobligowani są również przed automatycznym przedłużeniem umowy informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Zmiana, która weszła w życie od 21 grudnia 2020 roku to możliwość monitorowania zużycia usług. Według nowych przepisów dostawcy usług zapewnią klientom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali abonamentów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.