Garaż w domu czy osobno – jak zaprojektować?
Budowa i remont

Garaż w domu czy osobno – jak zaprojektować?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Projekt garażu przy domu jednorodzinnym niewątpliwie bardzo wpływa na użyteczność działki. Zarówno wolnostojący, jak i dobudowany do bryły domu posiada pewne zalety. 

Nie bez znaczenia są też koszty, które zwykle są niższe w przypadku garażu znajdującego się w domu. Co wybrać? Oto kilka podpowiedzi.

Dlaczego wybiera się garaże połączone z domem?

Połączenie domu z garażem uchodzi za bardzo nowoczesne rozwiązanie. Dodatkowo trudno jest mu odmówić funkcjonalności: zdecydowanie przyjemniej schodzi się do takiego garażu, gdy pada; zawsze jest też bliżej z samochodu do spiżarni lub kuchni, gdzie wyładujemy zakupy. Dodatkowo bardzo ważna jest oszczędność powierzchni działki – pozostałą część można swobodnie wykorzystać do zaaranżowania ogrodu. Na małym terenie będzie to duża zaleta.

Garaż nie tylko dla samochodu

W praktyce garaż niekoniecznie służy tylko parkowaniu w nim samochodu. To kolejny argument za tym, żeby dołączyć go jako pomieszczenie do bryły domu. Można tutaj przechowywać część rzeczy i to bez konieczności montowania dodatkowego źródła ogrzewania – z powodzeniem da się wykorzystać np. centralne ogrzewanie zamontowane w domu. W niektórych przypadkach da się nadbudować nad nim taras lub piętro. Zwykle oszczędzamy również na płaconych podatkach. 

Jakie są wady takiego rozwiązania?

Najczęściej wymienia się dwa rodzaje wad, które mają garaże wkomponowane w bryłę domu. Przede wszystkim potrzebna jest w nich bardzo sprawna wentylacja, bo bez tego możemy mieć problem z zapachem spalin przenikającym do domu. Jesteśmy również ograniczeni, jeśli chodzi o metraż pomieszczenia.

Co przemawia za garażem wolnostojącym?

Garaż wolnostojący może mieć większy metraż i być usytuowany w dowolnym miejscu działki. W dowolny sposób może też być ukształtowana jego bryła, którą wybieramy wraz z konkretnym projektem domu i garażu. Niekiedy może być tak wpasowana w otoczenie, że, poza użytecznością, będzie też spełniać zadanie estetyczne.

Co najczęściej jest problemem w przypadku garażu wolnostojącego?

Bardzo często do takiego rozwiązania zniechęcają nakłady niezbędne w przypadku realizacji inwestycji. Koszty rosną zwłaszcza wtedy, gdy garaż ma mieć ponad 35 m² i trzeba się starać o pozwolenie na budowę. Szacuje się zwykle, że garaż wolnostojący może być nawet o ⅓ droższy od wkomponowanego w bryłę budynku. Utrudnione będzie dojście do domu, gdy budynek jest usytuowany w większej odległości. Niekiedy zajdzie też potrzeba, żeby budynek ogrzać lub odśnieżyć dłuższy podjazd do niego i przejście od domu. 

Co jest droższe w przypadku garażu wolnostojącego?

Przede wszystkim nieco więcej zapłacimy za fundamenty i ściany garażu wolnostojącego. Nie uda nam się też uniknąć budowy dodatkowego zadaszenia nad takim budynkiem. Więcej zapłacimy za instalację elektryczną i właśnie za ogrzewanie.

>> Zobacz też: Uwaga! Złodzieje oznaczają domy, aby je okraść?

Jeśli garaż w bryle budynku, to jaki?

Wybór nie jest łatwy, ale nawet decydując się na budowę garażu w bryle budynku, możemy postawić na jedną z kilku opcji.

Garaż poniżej poziomu terenu

W niektórych domach lokalizowany jest tam, gdzie dawniej projektowano piwnice. Chociaż wydaje się, że właśnie taka opcja w najdoskonalszy sposób pozwala zaoszczędzić przestrzeń, to bez solidnej izolacji i wentylacji szybko możemy mieć problem z wilgocią lub nawet wodą stojącą w tak nisko położonym garażu.

Garaż częściowo poniżej poziomu terenu

Możemy zaoszczędzić na długim zjeździe do garażu i dużych kosztach izolacji przez to, że częściowo wyniesiemy wysokość garażu w bryle budynku ponad poziom gleby. Najczęściej jest to ok. 1,5 m.

Garaż na poziomie parteru  

Trzecia opcja, która jest popularna, to umieszczenie garażu przy jednej z bocznych ścian. Skraca to zwykle drogę dojazdu do ulicy, jest tańsze i bardziej funkcjonalne. Niekiedy można tak zaaranżować bryłę garażu, żeby nadbudować ponad nią piętro lub, co znacznie częstsze, urządzić tam taras.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*