Projekt garażu przy domu jednorodzinnym niewątpliwie bardzo wpływa na użyteczność działki. Zarówno wolnostojący, jak i dobudowany do bryły domu posiada pewne zalety.
Nie bez znaczenia są też koszty, które zwykle są niższe w przypadku garażu znajdującego się w domu. Co wybrać? Oto kilka podpowiedzi.
Połączenie domu z garażem uchodzi za bardzo nowoczesne rozwiązanie. Dodatkowo trudno jest mu odmówić funkcjonalności: zdecydowanie przyjemniej schodzi się do takiego garażu, gdy pada; zawsze jest też bliżej z samochodu do spiżarni lub kuchni, gdzie wyładujemy zakupy. Dodatkowo bardzo ważna jest oszczędność powierzchni działki – pozostałą część można swobodnie wykorzystać do zaaranżowania ogrodu. Na małym terenie będzie to duża zaleta.
W praktyce garaż niekoniecznie służy tylko parkowaniu w nim samochodu. To kolejny argument za tym, żeby dołączyć go jako pomieszczenie do bryły domu. Można tutaj przechowywać część rzeczy i to bez konieczności montowania dodatkowego źródła ogrzewania – z powodzeniem da się wykorzystać np. centralne ogrzewanie zamontowane w domu. W niektórych przypadkach da się nadbudować nad nim taras lub piętro. Zwykle oszczędzamy również na płaconych podatkach.
Najczęściej wymienia się dwa rodzaje wad, które mają garaże wkomponowane w bryłę domu. Przede wszystkim potrzebna jest w nich bardzo sprawna wentylacja, bo bez tego możemy mieć problem z zapachem spalin przenikającym do domu. Jesteśmy również ograniczeni, jeśli chodzi o metraż pomieszczenia.
Garaż wolnostojący może mieć większy metraż i być usytuowany w dowolnym miejscu działki. W dowolny sposób może też być ukształtowana jego bryła, którą wybieramy wraz z konkretnym projektem domu i garażu. Niekiedy może być tak wpasowana w otoczenie, że, poza użytecznością, będzie też spełniać zadanie estetyczne.
Bardzo często do takiego rozwiązania zniechęcają nakłady niezbędne w przypadku realizacji inwestycji. Koszty rosną zwłaszcza wtedy, gdy garaż ma mieć ponad 35 m² i trzeba się starać o pozwolenie na budowę. Szacuje się zwykle, że garaż wolnostojący może być nawet o ⅓ droższy od wkomponowanego w bryłę budynku. Utrudnione będzie dojście do domu, gdy budynek jest usytuowany w większej odległości. Niekiedy zajdzie też potrzeba, żeby budynek ogrzać lub odśnieżyć dłuższy podjazd do niego i przejście od domu.
Przede wszystkim nieco więcej zapłacimy za fundamenty i ściany garażu wolnostojącego. Nie uda nam się też uniknąć budowy dodatkowego zadaszenia nad takim budynkiem. Więcej zapłacimy za instalację elektryczną i właśnie za ogrzewanie.
>> Zobacz też: Uwaga! Złodzieje oznaczają domy, aby je okraść?
Wybór nie jest łatwy, ale nawet decydując się na budowę garażu w bryle budynku, możemy postawić na jedną z kilku opcji.
W niektórych domach lokalizowany jest tam, gdzie dawniej projektowano piwnice. Chociaż wydaje się, że właśnie taka opcja w najdoskonalszy sposób pozwala zaoszczędzić przestrzeń, to bez solidnej izolacji i wentylacji szybko możemy mieć problem z wilgocią lub nawet wodą stojącą w tak nisko położonym garażu.
Możemy zaoszczędzić na długim zjeździe do garażu i dużych kosztach izolacji przez to, że częściowo wyniesiemy wysokość garażu w bryle budynku ponad poziom gleby. Najczęściej jest to ok. 1,5 m.
Trzecia opcja, która jest popularna, to umieszczenie garażu przy jednej z bocznych ścian. Skraca to zwykle drogę dojazdu do ulicy, jest tańsze i bardziej funkcjonalne. Niekiedy można tak zaaranżować bryłę garażu, żeby nadbudować ponad nią piętro lub, co znacznie częstsze, urządzić tam taras.