Prowadzisz bloga internetowego i zastanawiasz, ile może kosztować jego pozycjonowanie w celu zwiększenia widoczności w Google? Odpowiedź może być tylko jedna: to zależy.
Pytanie o koszt pozycjonowania blogów internetowych można przyrównać do pytania o koszt budowy domu – trudno odpowiedzieć na nie jednoznacznie, bowiem finalna kwota jest uzależniona od indywidualnego projektu, a ten zawsze opiera się na wielu różnych działaniach oraz czyichś konkretnych potrzebach (i życzeniach). Podobnie proces pozycjonowania – choć bazuje na stałych elementach – będzie różnić się w zależności od potrzeb danej branży, ale przede wszystkim zależy od konkretnego przypadku i tego, jakie działania należy zaplanować.
Pozycjonowanie określa się także mianem optymalizacji SEO. SEO to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, które tłumaczy się jako optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Jej głównym celem jest takie zwiększenie widoczności danej witryny, by ta pojawiała się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, a przez to notowała częstsze odwiedziny i idące za tym wyższe zyski.
Skuteczna optymalizacja powinna bazować na podstawowych działaniach, do których zalicza się:
Do powyższych zadań mogą dochodzić kolejne, w zależności od potrzeb i wymagań klientów. Pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem, a procesem rozciągniętym w czasie, na którego efekty trzeba czasami poczekać kilka miesięcy. Z tego powodu podczas planowania strategii SEO należy również uwzględnić czas potrzebny na obserwację i wyciąganie wniosków, ponieważ na ich podstawie czasami zmienia się kierunek działań, jeśli te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Zakres, ilość i natężenie powyższych czynności oraz sama praca specjalisty/agencji wpływają na finalny koszt takiego pozycjonowania.
Ile kosztuje pozycjonowanie? Koszt usług związanych z optymalizacją blogów jest uzależniony przede wszystkim od początkowej pozycji witryny w wyszukiwarkach i jej ogólnego stanu. Mniejszej pracy, a więc i wydatków będzie wymagać blog, który może pochwalić się dłuższą historią, regularnym ruchem na stronie czy dobrze zaprojektowaną strukturą techniczną.
Koszt pozycjonowania bloga internetowego zależy również od rodzaju usługi, na którą się zdecydujemy. Najczęściej spotyka się dwa modele rozliczeń:
Opłata w pierwszym modelu jest naliczana dopiero po osiągnięciu pewnych efektów. Koszt usługi może wahać się od około stu do dwóch tysięcy złotych. W tym modelu zakres działań ogranicza się najczęściej tylko do wyboru słów kluczowych, które mają zapewnić wysoką pozycję witryny. W praktyce jednak wygląda to tak, że nie zawsze od razu udaje się trafnie dobrać frazy, stąd ten model bywa krzywdzący zarówno dla specjalisty, jak i klienta.
Korzystniejszym rozwiązaniem jest zazwyczaj usługa oparta na opłacie abonamentowej. W tym modelu klient może liczyć na kompleksowe działania dopasowane do swojej witryny oraz wsparcie specjalistów. Koszt pozycjonowania w tym modelu z reguły zaczyna się już od kilkuset złotych miesięcznie, jednak ta kwota może sięgnąć nawet kilku lub kilkunastu tysięcy, w zależności od wyboru pakietu. Większość agencji ma w swojej ofercie kilka pakietów, które potencjalny klient dopasuje do własnych potrzeb i oczekiwań.
Zarówno jednorazowa zapłata w wysokości kilkuset złotych, jak i comiesięczna opłata za pakiet usług związanych z pozycjonowaniem może przerażać albo zdawać się niepotrzebnym wydatkiem. Warto jednak te działania optymalizacyjne traktować jako inwestycję. Prawidłowe, a więc skuteczne pozycjonowanie pomoże uzyskać takie efekty, które będą wiązać się ze zwrotem (i to z nawiązką) poniesionych kosztów.
Blogi internetowe bardzo często są połączone ze sklepami, w których klienci w łatwy i komfortowy sposób mogą robić zakupy online. Chcąc prowadzić taki e-sklep, warto wybrać sprawdzoną platformę, na której będzie prowadzić się sprzedaż. Wśród serwisów służących do prowadzenia sklepu internetowego można wymienić IdoSell Shop. Platforma oferuje pakiety abonamentowe skierowane do mniejszych, jak i większych sklepów.
Jak zacząć z IdoSell? Korzystanie z platformy nie jest skomplikowane. Najpierw należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, by móc złożyć zamówienie. Następnie opłaca się aktywację konta i abonament oraz podpisuje wymagane dokumenty. Później można zająć się projektowaniem sklepu i rozpoczęciem działalności. A ile kosztuje sklep IdoSell? Opłata aktywacyjna wynosi 299 zł. Miesięczna opłata za najprostszy i najtańszy pakiet to 49 zł. Droższe i bardziej rozbudowane pakiety to już wydatek rzędu kilkuset złotych. IdoSell oferuje także prace serwisowe (roboczogodzina prac indywidualnych to 150 zł/h) i szkolenia (140 zł/h), a także usługi dodatkowe i aplikacje pomocnicze, których ceny wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
Fot. StockSnap/pixabay.com
Ten temat pojawia się bardzo często, mianowicie ile kosztuje pozycjonowanie. Tego dowiadujemy się dopiero gdy agencja seo przeprowadzi audyt. Na jego podstawie, można sporządzić kalkulację kosztów, jednak pozycjonowanie nie jest jakoś przeraźliwie kosztowne, jak to sugeruje wiele osób.
Wiem z doświadczenia, że nie wymaga to od nas ogromnego kapitału. Taka jest prawda, skuteczne pozycjonowanie SEO jest dla każdego i dla każdej działalności. Niekiedy zdarza się, że możemy ustawić nawet limit finansowania, który w zupełności uwalnia nas od obaw i niepewności.