Marketing mix – na czym polega?
Promuj swój ogród!

Marketing mix – na czym polega?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Trudno osiągnąć wymarzone cele biznesowe bez prowadzenia zaplanowanych działań marketingowych. Firmowe zamierzenia można realizować przy wykorzystaniu różnych metod. Jedną z nich jest marketing mix.

Marketing mix można także określić mianem kompozycji marketingowej, która stanowi zbiór połączonych czynników, procesów, działań oraz technik. Wymienione elementy są kontrolowane przez dane przedsiębiorstwo w taki sposób, aby wywierać wpływ na otoczenie rynkowe, oddziaływać na konsumentów w celu zakupu wybranych produktów i dalej zwiększać popyt na proponowaną ofertę.

Koncepcje marketingu mix

W kompozycji marketingowej możemy wyróżnić koncepcje, które razem wpływają na działania rynkowe. Pierwszą, a zarazem podstawową koncepcją marketingu mix jest 4P. Skrót nazwy pochodzi od czterech angielskich wyrazów: product (produkt), price (cena), promotion (promocja), place (dystrybucja). Wyjaśnijmy znaczenie wspomnianych elementów:

  • produkt – fizyczny towar lub usługa, musi satysfakcjonować i zaspokajać potrzeby klientów, a więc powinien charakteryzować się wysoką jakością i spełniać konkretne funkcje, 
  • cena – zależy od wielu czynników, na przykład od kosztów produkcji, dystrybucji i promocji. Powinna być ustalona na podstawie szczegółowej analizy, uwzględniającej wiele elementów, m.in. relacje pomiędzy sprzedażą a zyskiem,
  • promocja – dotyczy firmowych działań służących przekazywaniu informacji o danym produkcie. Tego typu informacje kształtują popyt i mogą odnosić się do sprzedaży bezpośredniej bądź reklamy, zarówno tradycyjnej, jak i internetowej,
  • dystrybucja – odnosi się do kanałów, dzięki którym produkty i usługi trafiają do klientów. Znaczenie ma tu na przykład lokalizacja sklepów i umiejscowienie towaru na półce.

Opisane narzędzia marketingu mix umożliwiają stworzenie skutecznej kampanii reklamowej, ponieważ wskazują, na co należy zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych. Dzięki połączeniu ze sobą wspomnianych elementów kampania ma szansę zakończyć się sukcesem.

Rozszerzona koncepcja marketingu mix

Wraz z rozwojem marketingu jako dziedziny nauki rozszerzono koncepcję 4P poprzez dodanie kolejnych elementów, których nazwy zaczynają się od P. Nowy model nazwano 7P, ponieważ do tradycyjnej koncepcji dodano trzy nowe elementy:

  • ludzie (people) – wskazuje na konieczność dbania o pracowników. Dzięki temu buduje się silne relacje z partnerami biznesowymi, co wpływa na wzrost sprzedaży,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – dotyczy wizualnych aspektów związanych z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstwa oraz odnosi się do tego, co klienci sądzą o danej marce,
  • proces (process) – obejmuje działania marketingowo-sprzedażowe organizacji, których celem jest zmniejszanie kosztów, zwiększanie satysfakcji konsumentów i budowanie dobrego wizerunku marki.

Rozszerzona koncepcja marketingu mix jest coraz chętniej stosowana, ponieważ wydaje się bardziej kompleksowym podejściem. Co istotne, cechuje się sporą elastycznością, dzięki czemu z powodzeniem może być łączona z innymi strategiami. Warto uzupełniać nią na przykład działania prowadzone w internecie. Jeśli chciałbyś więcej dowiedzieć się o marketingu internetowym, zajrzyj tutaj: https://adsright.pl/marketing-internetowy/.

Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Klimatyzator –  inwestycja na cały rok
Klimatyzator – inwestycja na cały rok
Planujesz zakup klimatyzatora na lato, ale obawiasz się, że będzie użyteczny tylko przez 3 miesiące w roku? Nie musisz się o to martwić, w tym artykule postaramy się udowodnić, że klimatyzator może być inwestycją na cały rok.
Przygotowanie domu na psa
Przygotowanie domu na psa
Chcesz przygarnąć psa? Zobacz, jak przygotować siebie i dom na przybycie nowego członka rodziny!
Inteligentne budynki: Jak technologia wpływa na nasze domy i miejsca pracy?
Inteligentne budynki: Jak technologia wpływa na nasze domy i miejsca pracy?
Inteligentne budynki: rewolucja w domach i miejscach pracy. Bezpieczeństwo, wygoda i oszczędność energii — oto jak technologia zmienia nasze życie.
Ostatnie wpisy