Artykuł sponsorowany
Podczas budowy domu mnogość pytań i wątpliwości często przytłacza ekscytację związaną z uwiciem sobie własnego gniazdka. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę na etapie ubiegania się o pozwolenie na budowę domu. Jakie dokumenty będą Ci potrzebne? Ile czasu trwają formalności? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości dotyczące formalności.
To pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać przed złożeniem wniosku. Istnieją sytuacje, kiedy zamiast pozwolenia na budowę, czyli oficjalnej zgody urzędu na postawienie domu na swojej działce, wystarczy samo zgłoszenie budowy. Pozwala to na szybsze rozpoczęcie prac budowlanych, nie zawsze jednak jest to odpowiednie rozwiązanie. Wszystko zależy, czy w przypadku budowy obszar oddziaływania domu wykracza poza działkę lub, czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania środowiskowego (w sytuacji, kiedy działka znajduje się na terenie objętym ochroną przyrody). Dlatego przed złożeniem wniosku warto udać się na konsultacje do specjalistów w tej dziedzinie. Niejedna kancelaria prawna oferuje wsparcie także w temacie prawa budowlanego, a pomoc profesjonalistów rozwieje wszelkie wątpliwości w tej sprawie.
Urzędnik wydaje decyzję na podstawie dokumentów, które dołączysz do wniosku, dlatego dobrze podejść do tematu solidnie i skrupulatnie wypełnić formularz oraz przygotować wcześniej wszystkie załączniki. Nie daj się zaskoczyć! Oto dokumenty, które potrzebujesz załatwić przed wizytą w urzędzie:
Rozpatrzenie wniosku trwa zazwyczaj do 65 dni kalendarzowych od momentu złożenia go w urzędzie, jednak niektórych sytuacjach czas oczekiwania może się wydłużyć. Zdarza się tak, jeśli w formularzu brakowało jakichś informacji (właśnie dlatego warto wypełnić go ze szczególną uwagą) albo nie dołączyłeś do niego odpowiednich dokumentów. Druga sytuacja, w której oczekiwanie na pozytywne rozpatrzenie wniosku może się wydłużyć, to wniosek niezgodny z przepisami prawa, jak np. projekt budynku w zbyt bliskiej odległości od drogi.
Jeśli urzędnik rozpatrzy Twój wniosek pozytywnie i uzyskasz zgodę na budowę domu, otrzymasz w urzędzie powiatowym lub w urzędzie miasta projekt budowlany z pieczątkami urzędu. Dokument ten musisz odebrać osobiście lub przez pełnomocnika. Co ważne, przed rozpoczęciem budowy koniecznie musisz także udać się do urzędu po dziennik budowy i go uzupełnić.
Od momentu uprawomocnienia się decyzji urzędu pozwolenie na budowę ważne jest przez trzy lata. Co to oznacza? Nie tylko straci ono ważność, w przypadku jeśli przez trzy lata nie rozpoczniesz budowy domu, ale także, jeśli wstrzymasz budowę i przerwa ta będzie trwać więcej niż trzy lata. Będziesz wtedy zmuszony uzyskać nowe pozwolenie na budowę, przechodząc jeszcze raz przez wszystkie formalności.
Jeśli w planach masz budowę domu jednorodzinnego, w którym nie będziesz prowadzić działalności gospodarczej, nie ponosisz żadnych kosztów uzyskania pozwolenia. W przypadku, kiedy część domu będzie służyć Ci za np. sklep, opłata wynosi 1 zł za każdy metr kwadratowy, jednak nie może być większa niż 539 zł. To ważne, żebyś zapłacił przed złożeniem wniosku. Niezależnie, czy zrobisz to osobiście w kasie urzędu powiatowego lub urzędu miasto albo przez internetowy przelew, do wniosku o pozwolenie na budowę musisz dołączyć potwierdzenie zapłaty.