Marketing mix – na czym polega?
Promuj swój ogród!

Marketing mix – na czym polega?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Trudno osiągnąć wymarzone cele biznesowe bez prowadzenia zaplanowanych działań marketingowych. Firmowe zamierzenia można realizować przy wykorzystaniu różnych metod. Jedną z nich jest marketing mix.

Marketing mix można także określić mianem kompozycji marketingowej, która stanowi zbiór połączonych czynników, procesów, działań oraz technik. Wymienione elementy są kontrolowane przez dane przedsiębiorstwo w taki sposób, aby wywierać wpływ na otoczenie rynkowe, oddziaływać na konsumentów w celu zakupu wybranych produktów i dalej zwiększać popyt na proponowaną ofertę.

Koncepcje marketingu mix

W kompozycji marketingowej możemy wyróżnić koncepcje, które razem wpływają na działania rynkowe. Pierwszą, a zarazem podstawową koncepcją marketingu mix jest 4P. Skrót nazwy pochodzi od czterech angielskich wyrazów: product (produkt), price (cena), promotion (promocja), place (dystrybucja). Wyjaśnijmy znaczenie wspomnianych elementów:

  • produkt – fizyczny towar lub usługa, musi satysfakcjonować i zaspokajać potrzeby klientów, a więc powinien charakteryzować się wysoką jakością i spełniać konkretne funkcje, 
  • cena – zależy od wielu czynników, na przykład od kosztów produkcji, dystrybucji i promocji. Powinna być ustalona na podstawie szczegółowej analizy, uwzględniającej wiele elementów, m.in. relacje pomiędzy sprzedażą a zyskiem,
  • promocja – dotyczy firmowych działań służących przekazywaniu informacji o danym produkcie. Tego typu informacje kształtują popyt i mogą odnosić się do sprzedaży bezpośredniej bądź reklamy, zarówno tradycyjnej, jak i internetowej,
  • dystrybucja – odnosi się do kanałów, dzięki którym produkty i usługi trafiają do klientów. Znaczenie ma tu na przykład lokalizacja sklepów i umiejscowienie towaru na półce.

Opisane narzędzia marketingu mix umożliwiają stworzenie skutecznej kampanii reklamowej, ponieważ wskazują, na co należy zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych. Dzięki połączeniu ze sobą wspomnianych elementów kampania ma szansę zakończyć się sukcesem.

Rozszerzona koncepcja marketingu mix

Wraz z rozwojem marketingu jako dziedziny nauki rozszerzono koncepcję 4P poprzez dodanie kolejnych elementów, których nazwy zaczynają się od P. Nowy model nazwano 7P, ponieważ do tradycyjnej koncepcji dodano trzy nowe elementy:

  • ludzie (people) – wskazuje na konieczność dbania o pracowników. Dzięki temu buduje się silne relacje z partnerami biznesowymi, co wpływa na wzrost sprzedaży,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – dotyczy wizualnych aspektów związanych z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstwa oraz odnosi się do tego, co klienci sądzą o danej marce,
  • proces (process) – obejmuje działania marketingowo-sprzedażowe organizacji, których celem jest zmniejszanie kosztów, zwiększanie satysfakcji konsumentów i budowanie dobrego wizerunku marki.

Rozszerzona koncepcja marketingu mix jest coraz chętniej stosowana, ponieważ wydaje się bardziej kompleksowym podejściem. Co istotne, cechuje się sporą elastycznością, dzięki czemu z powodzeniem może być łączona z innymi strategiami. Warto uzupełniać nią na przykład działania prowadzone w internecie. Jeśli chciałbyś więcej dowiedzieć się o marketingu internetowym, zajrzyj tutaj: https://adsright.pl/marketing-internetowy/.

Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Remont łazienki – jak zaplanować i wykonać zmiany w swojej łazience?
Remont łazienki – jak zaplanować i wykonać zmiany w swojej łazience?
Łazienka to pomieszczenie, w którym spędzamy wiele czasu każdego dnia. Dlatego warto zadbać o to, by była nie tylko funkcjonalna, ale też estetyczna. W tym artykule przedstawimy, jak zaplanować i wykonać remont łazienki, by spełniała nasze oczekiwania.
Myjki ciśnieniowe – jakie są ich zalety?
Myjki ciśnieniowe – jakie są ich zalety?
Myjka ciśnieniowa to bardzo przydatny sprzęt, zwłaszcza jeżeli mówimy o sporych gospodarstwach domowych. Ich niewątpliwym atutem jest szerokie zastosowanie i wielkie możliwości.
Pomysły na wykorzystanie naklejek
Pomysły na wykorzystanie naklejek
Dowiedz się, jak możesz wykorzystać naklejki, zarówno w celach dekoracyjnych, jak i promocyjnych.
Ostatnie wpisy