Trudno osiągnąć wymarzone cele biznesowe bez prowadzenia zaplanowanych działań marketingowych. Firmowe zamierzenia można realizować przy wykorzystaniu różnych metod. Jedną z nich jest marketing mix.
Marketing mix można także określić mianem kompozycji marketingowej, która stanowi zbiór połączonych czynników, procesów, działań oraz technik. Wymienione elementy są kontrolowane przez dane przedsiębiorstwo w taki sposób, aby wywierać wpływ na otoczenie rynkowe, oddziaływać na konsumentów w celu zakupu wybranych produktów i dalej zwiększać popyt na proponowaną ofertę.
W kompozycji marketingowej możemy wyróżnić koncepcje, które razem wpływają na działania rynkowe. Pierwszą, a zarazem podstawową koncepcją marketingu mix jest 4P. Skrót nazwy pochodzi od czterech angielskich wyrazów: product (produkt), price (cena), promotion (promocja), place (dystrybucja). Wyjaśnijmy znaczenie wspomnianych elementów:
Opisane narzędzia marketingu mix umożliwiają stworzenie skutecznej kampanii reklamowej, ponieważ wskazują, na co należy zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych. Dzięki połączeniu ze sobą wspomnianych elementów kampania ma szansę zakończyć się sukcesem.
Wraz z rozwojem marketingu jako dziedziny nauki rozszerzono koncepcję 4P poprzez dodanie kolejnych elementów, których nazwy zaczynają się od P. Nowy model nazwano 7P, ponieważ do tradycyjnej koncepcji dodano trzy nowe elementy:
Rozszerzona koncepcja marketingu mix jest coraz chętniej stosowana, ponieważ wydaje się bardziej kompleksowym podejściem. Co istotne, cechuje się sporą elastycznością, dzięki czemu z powodzeniem może być łączona z innymi strategiami. Warto uzupełniać nią na przykład działania prowadzone w internecie. Jeśli chciałbyś więcej dowiedzieć się o marketingu internetowym, zajrzyj tutaj: https://adsright.pl/marketing-internetowy/.
Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com