Święta Bożego Narodzenia już za kilka dni. Czy Polacy w tym roku wydadzą dużo na zakupy świąteczne? Będą oszczędzać na prezentach, czy wręcz przeciwnie?
Zastanawiasz się, jak w tym roku Polacy podchodzą do szaleństwa zakupowego? Czy będą wydawać tyle samo co rok temu? Z badania Barometru Providenta wynika, że na Święta Bożego Narodzenia Polacy wydadzą ponad połowę mniej niż w poprzednim roku.
Jest to zaskakujący wynik, porównując ile co roku pieniędzy zawsze zostawiamy w sklepach. Ze względu na pandemię, święta 2020 cały czas stały pod znakiem zapytania. Polacy mieli wiele niewiadomych lecz nie przeszkodziło im to w organizacji świąt. W tym roku, nasi rodacy planują przeznaczyć średnio 744,39 zł . Gdzie rok temu szacowana kwota wynosiła ponad 1700 zł.
Świąteczne wydatki zawsze wiążą się z kosztami, a nasz kraj jest na trzecim miejscu w Europie, po Hiszpanii i Niemczech. Eksperci szacują, że w innych krajach świąteczne wydatki spadną o ok. 40 proc.
Głównie oszczędzić będzie można na kosztach związanymi z podróżami. Obecna sytuacja w mocnym stopniu zatrzymała nas w naszym kraju, miastach, zatem na ten cel zostanie wydane średnio o ponad 70 proc. mniej niż w poprzednim roku. Natomiast według deklaracji badanych Deloitte można stwierdzić, że Polacy nie chcą oszczędzać na prezentach. Badania wskazały, że Polskie rodziny planują zmniejszyć koszty wydawania na upominki dla bliskich o 8 proc. Jednak w dalszej części będą one zajmowały większy procent świątecznych kosztów. W przeliczeniu, wychodzi to około 680 zł, gdzie na koszty żywności planują przeznaczyć 430 zł. Pomimo podniesienia cen jedzenia i napoi, naszym rodakom udało wygospodarować się większą część na upominki. Lecz cięcie kosztów zauważalne będzie przy budżecie przeznaczonym na urozmaicanie sobie czasu, które mocno zostało w tym roku ograniczone przez nie tylko Polaków a właściwie większość świata. Ta kategoria będzie kosztować prawie 50 proc. mniej czyli około 150 zł. Pandemia wymusiła na nas spore ograniczenia związane z rozrywką, podróżami i spędzaniem czasu poza domem. Przyczyniło się to w zauważalnym stopniu do zmienienia zachowań konsumenckich.
Analizując raport Deloitte można zauważyć, że nie tylko nasz kraj planuje ograniczenie wydatków. W przypadku naszych sąsiadów, są one często nawet większe niż w przypadku naszych rodaków. Za przykład można podać Hiszpanów, których oszczędności sięgną ponad 43 proc. oraz Holendrów, którzy planują przeznaczyć na wydatki świąteczne w przeliczeniu ok. 945 zł.
Nasi rodacy przyznają, że na zmniejszenie bożonarodzeniowych wydatków wpływ mają ograniczenia związane z pandemią oraz niestabilność gospodarcza. Ponad połowa badanych jako istotny czynnik wskazuje rosnące koszty życia. Pandemia ma istotny wpływ na zwyczaje zakupowe Polaków, większość badanych spędza przedświąteczny czas w domu aby unikać miejsc publicznych i ogranicza wizyty w sklepach stacjonarnych. A aż 60 proc. chce zmniejszyć kontakty z innymi ludźmi, w tym spotkania towarzyskie i rodzinne.
Tegoroczna wigilia jak i święta wielkanocne, które miały miejsce wiosną były zupełnie inne niż wszystkie w poprzednich latach. Z tygodnia na tydzień musieliśmy przestawić się na inną rzeczywistość, zmienić swoje priorytety oraz co najtrudniejsze- w dużej części ograniczyć spotkania z bliskimi.
Źródło badań Barometr Providenta: PR News.
Źródło badań Deloitte: Deloitte.